محصولات مالی همانند دیگر محصولاتی که در بازار حضور دارند، قابل لمس نیستند از این جهت نمی توان همانند محصولات مصرفی برای فروش مستقیم آن ها برنامه ریزی نمود. نکته ای که وجود دارد این است که اکثر مردم نیازی به خرید محصولات مالی احساس نمی کنند.

محصولات مالی همانند دیگر محصولاتی که در بازار حضور دارند، قابل لمس نیستند از این جهت نمی­توان همانند محصولات مصرفی برای فروش مستقیم آن­ها برنامه­ ریزی نمود. نکته­ ای که وجود دارد این است که اکثر مردم نیازی به خرید محصولات مالی احساس نمی ­کنند. مطالعه رفتار در بازار ایران نشان دهنده این است که مردم ما عادت به درمان دارند تا پیشگیری در حالی ­که در کشورهای پیشرفته عکس این قضیه حاکم است، با این­ حال جامعه ما درگیر مشکلات مالی هستند اما نمی­دانند که راه ­حلی برای آن­ها وجود دارد. برای اینکه بتوان جامعه را ترغیب به استفاده از سبد محصولات مالی و سرمایه ­گذاری کرد، می­ بایستی از طریق  نیازشناسی و نیازسازی اقدام نمود. این فرآیند از طریق مشاوره مالی امکان­پذیر است.

بازار مالی ایران به دو بخش تقسیم می­شود:

بازار پول: شامل اوراق مشارکت و …

بازار سرمایه:  شامل بازار اوراق و بازار اوراق مشارکت بلند مدت، ابزارهای مدیریت شده سرمای ه­گذاری شامل صندوق­های سرمایه ­گذاری

ارائه ­دهندگان خدمات مالی عبارتند از: بانک (سپرده ­گذاری)، بیمه (ابزار مدیریت ریسک و سرمایه ­گذاری)، کارگزاری، مشاوره سرمایه ­گذاری، سرمایه­ گذاری و شرکت­های تامین سرمایه.

مشاوره مالی

پیش از اینکه به بررسی بیشتر مبحث مشاوره مالی بپردازیم لازم است که به چند سئوال پاسخ دهیم:

  • یکی از کاربردی ­ترین ابزار جذب منابع مالی در ایران افزایش درصد سوددهی است، در زمانی­که امکان افزایش سوددهی امکان­پذیر نباشد، به چه نحوی مشتریان خود را نگه­­ می ­دارید و یا مشتری جدید جذب می­ کنید؟
  • افزایش سود سپرده سرمایه‌گذاری با توجه به وضع قوانین سقف مجاز سوددهی تا کجا امکان‌پذیر است؟
  • بنگاه‌های ارائه دهنده خدمات مالی که بصورت مستقیم با مردم رو به رو هستند، تا چه میزان مشتریان خود و نیازهای آنان را شناسایی کرده و در راستای بر طرف کردن نیازهای آنان قدم برداشته‌اند؟
  • آیا مخاطبین ما همواره نیازمند ارائه خدمات متمایز هستند و یا در خیلی اوقات نیاز به دریافت اطلاعات و مشاوره‌های صحیح می‌باشند؟
  • در هنگام ارائه خدمات مالی و پس از آن، مشتریان خود را تا کجا همراهی می‌کنیم؟

با پاسخ به سئوالات بالا باید بگوییم در اکثر مواقع مشتری به دنبال سود بیشتر نیست بلکه به دنبال امنیت بیشتر است. برای جلب اعتماد مشتریان خود چه گام­ هایی برداشته ­ایم؟ فراموش نکنیم یکی از مهمترین اقدامات در راستای فروش یک محصول جلب اعتماد مشتریان است و اولین گام این موضوع با ایفای نقش مشاور بصورت صحیح محقق می­شود.

برنامه ­ریزی مالی برای افراد:

 

همانگونه که می دانیم جهان در حال حاضر 2 عصر بزرگ را پشت سر گذاشته و با عبور از عصرهای کشاورزی و صنعتی ، پا را فراتر گذاشته و به عصر اطلاعات پیوسته است .

در عصر اطلاعات عامل قدرت و پیروزی ، فقط با داشتن اطلاعات جامع و کافی در زمینه های مختلف تخصصی و عمومی می­باشد و این طور می توان عنوان نمود که ثروتمند بودن به داشتن مجموعه ای از اطلاعات، نسبت داده می شود .بدین معنی که اگر شخصی یا خانواده یا کشوری بتواند اطلاعات قوی تری را بدست آورد، می­تواند در پیشروی و گسترش اهداف بلند مدت خود گام موثرتری بردارد .

با مطالعه کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه در می یابیم که در تمام این کشور ها آموزش مفاهیم  اقتصادی و علوم مربوط به برنامه ریزی مالی پرسنل سازمانها و خانواده ها به­ عنوان رکن اصلی توسعه اقتصادی مطرح بوده است و سرمایه گذاری ­های نهادی و بنیادینی که در این زمینه انجام شده کاملاٌ مشهود می باشد.

در حقیقت این کشورها برای اینکه بتوانند اهداف خود را در یک زمینه رشد و گسترش بدهند، در ابتدا با یک برنامه ریزی بسیار مدون و قابل ارزیابی شروع به آموزش صحیح برنامه ریزی مالی شخصی وسرمایه گذاری پرسنل و خانواده ها  کرده و توانسته‌اند با کوشش و تلاش فراوان و نظارت دقیق بر عملکرد، در حین اجرای طرح ­ها و مطابقت هر لحظه آن­ها با اهداف از پیش تعیین شده ، نتایج مطلوبی که شاهد آن هستیم را بدست آورند .

در حقیقت هرگز کشوری بدون آموزش پرسنل و خانواده­ ها  در زمینه برنامه ریزی مالی شخصی و سرمایه گذاری نخواهد توانست یک رشد مداوم صعودی را در در زمینه توانمندسازی پرسنل و تقویت زیر بنای اقتصادی کشور بردارد

در نهایت برای اینکه کشور ما نیز بتواند سرمایه ­های خرد را به سمت تولید سوق دهد و خانواده­ ها نیز بتوانند برای آینده خویش و فرزندان خود برنامه ریزی مدون با استفاده از مفاهیم اقتصادی داشته باشند، این امر نیازمند آموزش مدون و ساختار یافته و با برنامه­ ریزی می باشد.

کلیه افراد و خانواده ­ها و سازمان­ها در راستای رسیدن به اهداف خود نیاز به برنامه ­ریزی دارند. با توجه به اینکه اجرا کردن برنامه ­ها نیازمند تفکر منابع مالی بوده و زمان و ابزارهای مورد نیاز می­باشد، در واقع  برنامه ­ریزی مالی راه رسیدن به اهداف مالی را متناسب با طراحی ابزارها در اختیار افراد قرار می ­دهد. در حقیقت به بیان دیگر برنامه ­ریزی مالی روش دست­یابی به اهداف را بیان می ­کند.

در پایان باید بگوییم مهم­ترین گام در راستای برنامه­ ریزی جذب منابع مالی،  طراحی و پیاده ­سازی بسته­ های مالی و بازاریابی آن­ها، آگاهی بخشی به عموم مردم و توسعه فرهنگ سرمایه­ گذاری از طریق ایجاد نیاز بوسیله الزام هر شخص به انجام این مهم می­باشد و پس از آن می­بایستی برنامه ­ریزی صحیحی در راستای ارائه خدمات مشاوره مالی در هنگام برخورد با مشتری پس از کسب اطلاعات مالی از آنان از طریق مصاحبه ­های حضوری و غیرحضوری و ارائه برنامه مالی برای این عزیزان می­باشد.

 

دکتر مهدی حلاج – سید یاسر مهدی مهرآور

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *